Rocket Internet lanserar Helpling i Sverige: Boka städtjänster online för endast 160kr/tim (inkl. RUT)

03 JUNE 2014, STOCKHOLM DEN 3 JUNI, 2014
Sammanfattning
Stockholm den 3 juni, 2014 – Helpling, onlineplattformen som förmedlar städtjänster, expanderar idag till Sverige. Det Berlin-baserade företaget, som startade sin verksamhet i Tyskland under april, gör det möjligt för kunder att enkelt boka professionella städare för endast 160 kr per timme (inkl. RUT-avdrag). Under mindre än en minut bokar kunderna en städare genom tre enkla steg. Enkelheten gör hushållsnära tjänster tillgängliga på bara ett fåtal klick. Alla städare innehar F-skattesedel vilket möjliggör för berättigade kunder att nyttja RUT-avdragets fördelar. Tjänsten kommer till en början finnas i Stockholm men Helpling expanderar snart till alla stora städer i Sverige. Förutom lanseringen i Sverige startar Helpling idag också i Österrike, Frankrike och Nederländerna.

Benedikt Franke, en av grundarna till Helpling: ”Vi är mycket glada att kunna lansera i Stockholm idag. Marknaden för hushållsnära tjänster är en av de snabbast växande branscherna i Sverige och antalet personer som arbetar inom sektorn har ökat med 24 % sedan 2007. Den positiva utvecklingen beror till stor del på införandet av RUT, skatteavdraget som halverar kostnaden för hushållsnära tjänster. Införandet av RUT har skapat tusentals nya jobb och har dessutom minskat antalet verksamma på den svarta marknaden. Med Helpling siktar vi på att göra städbranschen mer transparent. På vår plattform får kunder möjlighet att boka kvalificerad och kunniga städare på ett flexibelt och bekvämt sätt via nätet”. Philip Huffman, medgrundare till Helpling tillägger: ”Det är ett stort och viktigt steg för oss att vi idag lanserar i Sverige, Österrike, Frankrike och Nederländerna. Med vår tjänst vill vi avlasta från stressfyllda uppgifter i hemmet och på så sätt förenkla kundens vardag. Samtidigt vill vi också erbjuda en rättvis inkomst för utövaren, och ge dem möjligheten att få tillgång till en bredare kundbas så att de blir mindre beroende av enskilda kunder.”

Det är en vinnande situation för både konsumenter och för de som jobbar inom städbranschen: Kunderna kan vara säkra på att Helplings samarbetspartners får en rättvis ersättning och har juridiskt tillstånd att arbeta inom städsektorn. Städaren kan vara säker på att få en rättvis behandling och arbeta i en säker miljö genom Helplings system.

Såhär fungerar Helpling:

På www.helpling.se anger kunder sin adress, önskad tid, varaktighet och speciella önskemål. Med hjälp av en specialdesignad algoritm kommer en städare att väljas ut och rekommenderas till kunden; för endast 160kr per timme (inkl. RUT-avdrag) får kunden den perfekta supporten för deras hushåll och individuella behov. Kunderna ges också möjligheten att betygssätta städaren via en femgradig skala och kan lägga till sina personliga favoriter inför nästa bokning.

Om Helpling

Expertteamet på 85 personer bakom Helpling, lokaliserat i Berlin, leds av Benedikt Franke och Philip Huffmann. Helpling stöds av Rocket Internet, världens största Internet- Inkubator, som vid sidan av Zalando, Groupon International och eDarling har byggt olika framgångsrika internetföretag över hela världen. Helpling finns idag i Tyskland, Frankrike, Österrike, Sverige och Nederländerna. Inom en snar framtid kommer Helplings tjänster finnas tillgänglig på ytterligare marknader.

Om Rocket Internet